PSO

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI


Cele ogólne Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki
  • motywowanie uczniów do systematycznej pracy i wykorzystywania zdobytej wiedzy
  • wdrażanie uczniów do samodzielności samooceny
  • pomoc uczniom w planowaniu swojego rozwoju
  • pomoc uczniom w porównaniu własnych osiągnięć ze standardami wymagań egzaminacyjnych

Przedmiotem oceniania jest:
  • przyrost zdobytej wiedzy i umiejętności oraz ich stosowania
  • wykorzystanie własnych możliwości w procesie kształcenia
  • aktywna postawa i zaangażowanie na zajęciach
  • zestaw umiejętności i wiadomości określonych programem nauczania

Formy sprawdzania wiedzy i osiągnięć ucznia

  • godzinna praca kontrolna obejmująca zakresem jeden dział lub dowolną ilość lekcji – zapowiedziana z co naj­mniej dwutygodniowym wyprzedzeniem,
  • sprawdzian obejmujący zakresem część działu lub krótki dział do 5 zagadnień tematycznych – zapowiedziany z wyprzedzeniem,
  • sprawdzian - test powtórzeniowy w klasie maturalnej, zapowiedziany, obejmujący zagadnienia ze wszystkich działów nauki,
  • matura próbna – zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem przez nauczyciela, lub zgodna z terminami określonymi przez CKE, w klasach maturalnych obejmująca zagadnienia ze wszystkich działów nauki, arkusz próby jest kompatybilny z arkuszem maturalnym
  • niezapowiedziane lub zapowiedziane 10 minutowe kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji
  • badanie wyników nauczania z matematyki – praca co semestr, sprawdzająca stan wiedzy i umiejętno­ści od początku kształcenia
  • test pierwszaka – test absolwenta gimnazjum, praca przeprowadzana na początku nauki w klasie pierw­szej obej­mująca zakresem materiał realizowany w gimnazjum, dająca informacje o stopniu posiadanej wiedzy i umiejętności przez uczniów
  • ocenianie pisemnych prac domowych – zadania, opracowanie zagadnień
  • ocenianie aktywności na lekcji – rozwiązywanie zadań samodzielne i w grupie, praca z tekstem, udział w dys­ku­sji, prowadzenie notatek, własne inicjatywy i pomysły

Ustalanie ocen semestralnych i końcowych

Na lekcjach matematyki stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
  • Praca kontrolna – wagi 10
  • Matura próbna – wagi 8
  • Badanie wyników-wagi 8
  • Sprawdzian – wagi 8
  • Kartkówka – wagi 5
  • Zadanie domowe – wagi 5
  • Aktywność ucznia na zajęciach – wagi od 3 do 5.

Oceny w klasyfikacji śródrocznej i rocznej są wystawione w oparciu o średnią ważoną ocen bieżących, przy czym ocena roczna jest wyliczana za pomocą średniej ważonej ocen uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego obliczana według wzoru:

Xw – średnia ważona
ai – ocena formy aktywności
wi – waga (odpowiadająca formie aktywności)

W każdym semestrze nauki uczeń jest zobowiązany do:
  • Napisania co najmniej jednej pracy kontrolnej i dwóch kartkówek,
  • Wykazania się aktywnością na zajęciach

Przeliczanie zdobytych punktów na oceny
Uzyskane przez ucznia w każdej formie zaliczenia punkty są przeliczane na oceny według skali:
<   0 % ÷ 38 %)          punktów możliwych do uzyskania – niedostateczny
< 38 % ÷ 52 %)          punktów możliwych do uzyskania – dopuszczający
< 52 % ÷ 71 %)          punktów możliwych do uzyskania – dostateczny
< 71 % ÷ 88 %)          punktów możliwych do uzyskania – dobry
< 88 % ÷ 95 %)          punktów możliwych do uzyskania – bardzo dobry
< 95 % ÷ 100% >       punktów możliwych do uzyskania – celujący

Założenia ogólne


  • Wymagania edukacyjne obowiązujące na dany rok szkolny są podawane do wiadomości uczniów na pierwszych zajęciach dydaktycznych i umieszczane są na stronie internetowej szkoły, rodziców o wymaganiach informuje się na pierwszym zebraniu w roku szkol­nym
  • Uczeń na każdych zajęciach posiada zeszyt przedmiotowy i podręcznik oraz kalkulator prosty,
  • Prace kontrolne i matury próbne powinny zostać poprawione i oddane przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni od daty napisania zaliczenia,
  • Kartkówki powinny być poprawione i oddane w ciągu jednego tygodnia,
  • W razie nieobecności nauczyciela przedłuża się czas oddania poprawionych prac o okres tej nieobecności
  • Prace kontrolne i matury próbne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego
  • Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie wiadomości i notatek z lekcji, które opuścił.
  • W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy pisemnej istnieje możliwość poprawy oceny w okresie 2 tygodni po oddaniu  ocenionej pracy. Uczeń nie­obecny na pracy kontrolnej jest zobowiązany zaliczyć ją podczas kolejnych zajęć na których jest obecny. Brak zaliczenia zaległego materiału w ustalonym terminie jest traktowany, jako potwierdzenie braku wystarczającej wiedzy i umiejętności, skutkujące oceną niedostateczną.
  • Powiadomienie ucznia i rodziców o grożącej na koniec semestru lub roku szkolnego ocenie niedostatecz­nej od­bywa się w trybie przewidzianym w Statucie Szkoły.

W sprawach nie uregulowanych PSO stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.


Ogólne kryteria ocen z matematyki:

Ocena celująca

Ocenę tę otrzymuje uczeń, który doskonale opanował pełen zakres wiadomości przewidziany programem nauczania, a ponadto spełnia jeden z podpunktów:
-          twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
-          pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe zadania,
-          samodzielnie zdobywa wiedzę, przeprowadza rozmaite rozumowania dedukcyjne.
-          bierze udział w miarę możliwości w konkursach matematycznych lub innych działaniach związanych z przedmiotem.

Ocena bardzo dobra

Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował w większości zakres wiadomości przewidziany programem nauczania oraz potrafi:
-          sprawnie rachować,
-          samodzielnie rozwiązywać zadania,
-          wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach,
-          posługiwać się poprawnym językiem matematycznym,
-          przeprowadzać proste rozumowania dedukcyjne.

Ocena dobra

Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi:

-          samodzielnie rozwiązywać typowe zadania,
-          wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych pojęć i twierdzeń oraz algorytmów,
-          posługiwać się językiem matematycznym z niewielkimi błędami i potknięciami,
-          sprawnie rachować.

Ocena dostateczna

Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową, co pozwala mu na:
-          wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i algorytmów,
-          stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w rozwiązywaniu typowych ćwiczeń i zadań,
-          wykonywanie prostych obliczeń i przekształceń matematycznych.

Ocena dopuszczająca

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że potrafi:
-          samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela wykonywać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności,
-          wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć oraz algorytmów,
-          operować najprostszymi obiektami abstrakcyjnymi (liczbami, zbiorami, zmiennymi i zbudowanymi z nich wyrażeniami)
Ocena niedostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania oraz:
-          nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć, algorytmów i twierdzeń,
-          popełnia rażące błędy w rachunkach,
-          nie potrafi (nawet przy pomocy nauczyciela, który między innymi zadaje pytania pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń i zadań,
-          nie wykazuje najmniejszych chęci współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności

 


 

Wymagania edukacyjne ucznia klasy I – Liceum i Technikum

(zakres podstawowy i rozszerzony)












4. POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Wymagania dotyczące powtarzanych wiadomości zostały opisane w materiałach dydaktycznych do klasy pierwszej i drugiej. W zakresie zaś Rachunku prawdopodobieństwa, Statystyki i Stereometrii opisane są powyżej.