PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z
MATEMATYKI
Cele ogólne Przedmiotowego
Systemu Oceniania z matematyki
- motywowanie uczniów do systematycznej pracy i wykorzystywania zdobytej wiedzy
- wdrażanie uczniów do samodzielności samooceny
- pomoc uczniom w planowaniu swojego rozwoju
- pomoc uczniom w porównaniu własnych osiągnięć ze standardami wymagań egzaminacyjnych
Przedmiotem oceniania jest:
- przyrost zdobytej wiedzy i umiejętności oraz ich stosowania
- wykorzystanie własnych możliwości w procesie kształcenia
- aktywna postawa i zaangażowanie na zajęciach
- zestaw umiejętności i wiadomości określonych programem nauczania
Formy
sprawdzania wiedzy i osiągnięć ucznia
- godzinna praca kontrolna obejmująca zakresem jeden dział lub dowolną ilość lekcji – zapowiedziana z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem,
- sprawdzian obejmujący zakresem część działu lub krótki dział do 5 zagadnień tematycznych – zapowiedziany z wyprzedzeniem,
- sprawdzian - test powtórzeniowy w klasie maturalnej, zapowiedziany, obejmujący zagadnienia ze wszystkich działów nauki,
- matura próbna – zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem przez nauczyciela, lub zgodna z terminami określonymi przez CKE, w klasach maturalnych obejmująca zagadnienia ze wszystkich działów nauki, arkusz próby jest kompatybilny z arkuszem maturalnym
- niezapowiedziane lub zapowiedziane 10 minutowe kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji
- badanie wyników nauczania z matematyki – praca co semestr, sprawdzająca stan wiedzy i umiejętności od początku kształcenia
- test pierwszaka – test absolwenta gimnazjum, praca przeprowadzana na początku nauki w klasie pierwszej obejmująca zakresem materiał realizowany w gimnazjum, dająca informacje o stopniu posiadanej wiedzy i umiejętności przez uczniów
- ocenianie pisemnych prac domowych – zadania, opracowanie zagadnień
- ocenianie aktywności na lekcji – rozwiązywanie zadań samodzielne i w grupie, praca z tekstem, udział w dyskusji, prowadzenie notatek, własne inicjatywy i pomysły
Ustalanie
ocen semestralnych i końcowych
Na lekcjach matematyki stosowane
są następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
- Praca kontrolna – wagi 10
- Matura próbna – wagi 8
- Badanie wyników-wagi 8
- Sprawdzian – wagi 8
- Kartkówka – wagi 5
- Zadanie domowe – wagi 5
- Aktywność ucznia na zajęciach – wagi od 3 do 5.
Oceny w klasyfikacji śródrocznej
i rocznej są wystawione w oparciu o średnią ważoną ocen bieżących, przy czym
ocena roczna jest wyliczana za pomocą średniej ważonej ocen uzyskanych w ciągu
całego roku szkolnego obliczana według wzoru:
Xw –
średnia ważona
ai –
ocena formy aktywności
wi –
waga (odpowiadająca formie aktywności)
W każdym semestrze nauki uczeń
jest zobowiązany do:
- Napisania co najmniej jednej pracy kontrolnej i dwóch kartkówek,
- Wykazania się aktywnością na zajęciach
Przeliczanie zdobytych punktów na oceny
Uzyskane przez ucznia w każdej
formie zaliczenia punkty są przeliczane na oceny według skali:
< 0 % ÷ 38 %) punktów
możliwych do uzyskania – niedostateczny
< 38 % ÷ 52 %) punktów możliwych do uzyskania –
dopuszczający
< 52 % ÷ 71 %) punktów możliwych do uzyskania –
dostateczny
< 71 % ÷ 88 %) punktów możliwych do uzyskania – dobry
< 88 % ÷ 95 %) punktów możliwych do uzyskania – bardzo
dobry
< 95 % ÷ 100% > punktów możliwych do uzyskania – celujący
Założenia
ogólne
- Wymagania edukacyjne obowiązujące na dany rok szkolny są podawane do wiadomości uczniów na pierwszych zajęciach dydaktycznych i umieszczane są na stronie internetowej szkoły, rodziców o wymaganiach informuje się na pierwszym zebraniu w roku szkolnym
- Uczeń na każdych zajęciach posiada zeszyt przedmiotowy i podręcznik oraz kalkulator prosty,
- Prace kontrolne i matury próbne powinny zostać poprawione i oddane przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni od daty napisania zaliczenia,
- Kartkówki powinny być poprawione i oddane w ciągu jednego tygodnia,
- W razie nieobecności nauczyciela przedłuża się czas oddania poprawionych prac o okres tej nieobecności
- Prace kontrolne i matury próbne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego
- Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie wiadomości i notatek z lekcji, które opuścił.
- W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy pisemnej istnieje możliwość poprawy oceny w okresie 2 tygodni po oddaniu ocenionej pracy. Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej jest zobowiązany zaliczyć ją podczas kolejnych zajęć na których jest obecny. Brak zaliczenia zaległego materiału w ustalonym terminie jest traktowany, jako potwierdzenie braku wystarczającej wiedzy i umiejętności, skutkujące oceną niedostateczną.
- Powiadomienie ucznia i rodziców o grożącej na koniec semestru lub roku szkolnego ocenie niedostatecznej odbywa się w trybie przewidzianym w Statucie Szkoły.
W sprawach nie uregulowanych PSO
stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Ogólne
kryteria ocen z matematyki:
Ocena
celująca
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który doskonale opanował pełen zakres wiadomości przewidziany
programem nauczania, a ponadto spełnia jeden z podpunktów:
-
twórczo rozwija własne uzdolnienia i
zainteresowania,
-
pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe
zadania,
-
samodzielnie zdobywa wiedzę, przeprowadza
rozmaite rozumowania dedukcyjne.
-
bierze udział w miarę możliwości w konkursach
matematycznych lub innych działaniach związanych z przedmiotem.
Ocena
bardzo dobra
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który opanował w większości zakres wiadomości przewidziany
programem nauczania oraz potrafi:
-
sprawnie rachować,
-
samodzielnie rozwiązywać zadania,
-
wykazać się znajomością definicji i twierdzeń
oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach,
-
posługiwać się poprawnym językiem matematycznym,
-
przeprowadzać proste rozumowania dedukcyjne.
Ocena
dobra
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą
programową oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi:
-
samodzielnie rozwiązywać typowe zadania,
-
wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych
pojęć i twierdzeń oraz algorytmów,
-
posługiwać się językiem matematycznym z
niewielkimi błędami i potknięciami,
-
sprawnie rachować.
Ocena
dostateczna
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą
programową, co pozwala mu na:
-
wykazanie się znajomością i rozumieniem
podstawowych pojęć i algorytmów,
-
stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w
rozwiązywaniu typowych ćwiczeń i zadań,
-
wykonywanie prostych obliczeń i przekształceń
matematycznych.
Ocena
dopuszczająca
Uczeń opanował
wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że
potrafi:
-
samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela
wykonywać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności,
-
wykazać się znajomością i rozumieniem
najprostszych pojęć oraz algorytmów,
-
operować najprostszymi obiektami abstrakcyjnymi
(liczbami, zbiorami, zmiennymi i zbudowanymi z nich wyrażeniami)
Ocena niedostateczna
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności
wynikających z programu nauczania oraz:
-
nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych
pojęć, algorytmów i twierdzeń,
-
popełnia rażące błędy w rachunkach,
-
nie potrafi (nawet przy pomocy nauczyciela,
który między innymi zadaje pytania pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń i
zadań,
-
nie wykazuje najmniejszych chęci współpracy w
celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności
Wymagania edukacyjne ucznia klasy I – Liceum i Technikum
(zakres podstawowy i rozszerzony)
Wymagania dotyczące powtarzanych
wiadomości zostały opisane w materiałach dydaktycznych do klasy pierwszej i
drugiej. W zakresie zaś Rachunku
prawdopodobieństwa, Statystyki i Stereometrii opisane są powyżej.